dinsdag 31 juli 2012

Verkenning Angkor Wat

Vandaag stond Angkor (Wat) op het programma. We besloten het gebied met de fiets te verkennen. De kleine tour was ongeveer 15km fietsen en we deden deze in omgekeerde richting zodat we 'top of the bill' Angkor Wat gingen zien. Eerst moet je de tickets gaan aanschaffen: $ 40 voor 3 dagen. Ze nemen een foto van u en binnen de minuut wordt dit uitgeprint op je toegangsticket. Vandaar gaat het dan verder richting tempels en aan de grote splitsing reden wij dus eerst naar Srah Srang. Daar aangekomen merkte ik op dat ik mijn memory-card van mijn fototoestel was vergeten.Ik sprak daar de eerste de beste brommerrijder aan en die voerde me snel naar ons hotel en terug. Terug aangekomen bij de tempel had ik een tweede probleem. Ik had de sleutel van ons fietsslot ergens verloren. Die moest waarschijnlijk uit mijn zakken zijn gevallen ergens onderweg. Koen en ik snel op zoek naar iemand die ons kon helpen. Binnen de twee minuten vond Koen een meisje met een ijzerzaag en al snel waren we bevrijd uit onze (mijn) hachelijke situatie.
En zo konden we weer verder. De zon kwam er af en toe eens door en dat was voor Hilde een ware kwelling want zij was het meeste van ons allemaal verbrand. Haar benen zagen er uit als twee rode pepers terwijl wij meer op wortelen leken :-) Tja, wie met vuur speelt ...

Onze volgende tempel was Ta Prohm, wat een zeer mooie tempel was. Vervolgens naar Ta Keo, de oafgewerkte tempel. Hier aten we ook ons middagmaal. Ondanks de toeristische drukte hier vielen de prijzen zeer goed mee. We betaalden $ 2 voor een schotel.
Na het middagmaal stond het serieuzere werk op het programma. Eerst moesten we nog een hevige plensbui verwerken en dan naar Angkor Thom met de beroemde 'Bayon' een tempel gewijd aan een of andere godheid wiens gezicht maar liefst 216 werd afgebeeld tot meerdere eer en glorie van de hedendaagse fotograaf. Naast deze bekende 'Bayon' is ook Baphuon met een zeer lange 'catwalk' als toegang tot de tempel. Alleen spijtig dat je deze tempel niet kon bezoeken.
Het was ondetussen al na 5 uur dus restte er ons geen tijd meer voor Angkor Wat. We namen nog enkele foto's aan de 'gates' van Angkor Thom want Koen moest en zou een foto willen met zijn hoofd achter een beeld waarvan het hoofd al eeuwen was verdwenen. Ik moet zeggen met Koen zijn hoofd er op zag het beeld er nog goddelijker uit dan waarschijnlijk ooit vorheen. We reden terug naar huis en passeerden Angkor Wat, die we overmorgen gaan verkennen.

's Avonds gingen we eten in het oude stadsgedeelte van Siem Reap dat ondanks vele negatieve verhalen zeker niet te toeristisch was. Niemand was ook opdringig.  We aten in een klein local restaurant en bestelden er ook een flesje franse Sauvignon voor amper $8. Ik at er nota bene 'crocodile' maar dat was niet zo speciaal. Aangekomen in ons hotel doodden we de rest van de avond en vroege nacht met 'poolen' en het nuttigen van enkele 'Angkorkes' of moet ik zeggen 'encore-kes' (biertjes). Annick en Hilde skypten nog met het thuisfront Voila, einde van een leuke dag. Morgen een dagje relax met verkenning van de stad Siem Reap. Overmorgen dan deel twee van onze tempelbezoeken. Goodnight Belgium.

..

2 opmerkingen:

  1. Toch even reageren op een compleet of gedeeltelijk onjuiste berichtgeving op deze overigens schitterende blog van onze niet-reisleider: iedereen weet ondertussen wie de snelste fietser ter wereld is en daar Cav blond is (zoals één van ons), van het eiland Man afkomstig is (er is maar één echte man aanwezig is ons groepje) én daarenboven het leven slijt ZONDER bril (verdere uitleg overbodig), weet iedereen nu zonder enige twijfel meteen wie hier in Cambodja de snelste (en veiligste) renner van het Belgische peleton is... inderdaad: uw dienaar ...tevens redder van de pechvogel van gisteren. Maar één ding moet ik onze niet-reisleider meegeven: ZAGEN dat die man kan!!! Geen fietsslot is er tegen bestand! Mercikes voor de schtterende trip tot zover, president en First lady. Koen en Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo kleurrijk gezelschap, nu nog een paar rijpe tomaten en jullie kunnen een heerlijk soepje bereiden.
    ik lees met veel plezier het verslag van de onfortuinlijke "reisleider".
    echt iets voor een man hé, die kan toch geen twee dingen tegelijk doen is het niet?
    of is dit enkel op willempie van toepassing en niet op koenie?

    BeantwoordenVerwijderen