donderdag 2 augustus 2012

Vervolg van Angkor Wat

Vandaag stond de verdere verkenning van Angkor op het programma. Aangezien we Angkor Wat nog niet gedaan hadden, stond deze als eerste op het programma. We huurden terug fietsen voor een ganse dag. Het was vrij zonnig weer dus was het zeer warm. De hemel braakte hitte op onze hoofden. We smeerden ons langs alle kanten goed in. Angkor is toeristisch natuurlijk en dan merkt je direct bij het betreden van de site. Een lange 'catwalk' leidt naar de front van deze immense tempel. Alleen spijtig dat een deel van de tempel in de stellingen stond. We kamden de tempel uit langs alle kanten en deden het weer op onze onorthodoxe manier. Iedereen volgt de pijlen van de bezoekrichting, wij natuurlijk niet en lopen kriskras door de tempel heen. Hierdoor kwamen we op plekken waar geen toerist kwam en zo konden we schitterende foto's maken van dit majestueuze wereldwonder.

Het blijft een immens bouwwerk maar zoals Koen zei, is Petra in Jordanië net ietsje meer 'whaaaaw' omdat het zich ook nog eens in een schitterende natuur bevindt. Het gebouw op zich is monumentaal maar na een tijdje heb je het gevoel een beetje steeds hetzelfde te zien omdat de stenen allemaal hetzelfde lijken. Maar het is en blijft een must, gelieve ons niet verkeerd te begrijpen :-)
's Middags een 'fraai raai' gegeten bij 007 en de drank kregen we er gratis bij. De conversaties hier zijn wel leuk door dat zij de 'L' niet kunnen uitspreken en soms laatste lettergrepen niet uitspreken. 'Hello mista', you want fraai raai. Yes mem with pineapple please. Ok mista, we asso have crocodaai, you traai? No thank you mem, maybe next time.  Ok, madaam you wanne baai scar? Only 1 dolla, vely tsiep praai fol you.

Hier en daar zitten op de sites in en rond Angkor kleine traditionele muziekbandjes te spelen. Meestal zijn het slachtoffers van de landmijnen die nog met 1 pink een tokkelinstrument bespelen of met een stuk arm kloppen op een tam tam.  Sommigen zijn totaal verminkt, slechts nog 1 stuk ledemaat en meestal dan ook nog eens zonder ogen. Zielig om zien Mr. President of the United States. Yes, you can... help them..
Na een ganse voormiddag rond gelopen te hebben in Angkor Wat fietsten we na de middag nog eens terug naar Angkor Thom en de Bayon om nieuwe foto's te gaan maken. Het licht was veel beter dan eergisteren. Nadien verder naar 'Preah Khan', de laatste tempel die we samen deden. De vrouwtjes waren moe gefietst en blonde Cav, nota bene de beste fietser van het 'peleton' zoals hij het zelf zegt, zijn gat deed pijn. Allemaal mietjes :-) dus fietste ik het lange Angkor parcours dan maar op mijn alleen. Zo won ik elke tussensprint en was ik ook nog eens eindwinnaar van de dag. Ook mij gat deed pijn maar...
Er waren nog enkele zeer leuke tempels te bezichtigen zoals 'Neak Pean', 'Ta Som', 'East Mebon', 'Pre Rup' maar het mooie van deze tocht was dat je op het einde fietste op het mooie Cambodjaanse platteland. De mensen waren de rijstvelden aan het klaarmaken voor een nieuwe plant. Heerlijk fietsen en hier en daar eens stoppen om eens te lachen naar de mensen en zo een vriendelijke lach terugkrijgen. Heerlijk land.

's Avonds terug naar downtown Siem Reap en alweer, ja alweer, heerlijk gegeten in het 'Khmer Restaurant'. Tja, het eten is hier uitstekend hoor. Dat begin ik ook te merken aan mijn t-shirt dat iets boller staat :-) Dit wordt hard trainen na de vakantie.
Dit was een supermooie dag en ook meteen het einde in Siem Reap. Morgen rijden we naar Phnom Penh, de hoofdstad.

1. blonde cav heeft het genoegen de niet-reisleider proficiat te wensen met de dagprijs. De prijs voor elegantie en begeleiding van de dames gaat echter naar...